Η φυσιοθεραπεία είναι κάτι που σε ορισμένες περιπτώσεις είναι αναγκαία για το παιδί. Η εντολή για αυτό διαπιστώνεται και δίνεται μόνο από παιδονευρολόγους. Το Πολυδύναμο Κέντρο Λόγου και Ευφυίας μοιάζει περισσότερο με παιδότοπος, μιας και το παιδί πρέπει να διασκεδάζει κατά τη θεραπεία. Πότε χρειάζεται ένα παιδί φυσιοθεραπεία;Ορισμένα παιδιά με σοβαρά νευρολογικά προβλήματα είναι προκαθορισμένο ότι θα κάνουν φυσιοθεραπεία για μια ζωή. θα τα βοηθήσει να βελτιώσουν την όποια κινητικότητα και παράλληλα μέσα από τη διαδικασία, ο φυσιοθεραπευτής θα βοηθήσει να διαχειριστούν καλύτερα την καθημερινότητά.Για άλλες περιπτώσεις, η φυσιοθεραπεία συστήνεται όταν διαπιστώνουμε ότι η αδρή κίνηση του παιδιού (το σήκωμα του κεφαλιού, το κάθισμα χωρίς στήριξη, το μπουσούλημα ή και το περπάτημα) παρουσιάζει κάποιο πρόβλημα ή κάποια καθυστέρηση. Είναι περιπτώσεις που και πάλι θα πρέπει να το συστήσει ένας νευρολόγος ο οποίος/α συνεκτιμά την εικόνα του παιδιού και το ιστορικό του. Κανένα παιδί δεν πρέπει να μπει σε διαδικασία φυσιοθεραπείας επειδή το αποφάσισε ή ο γονιός ή κάποιος φίλος, επειδή άργησε λόγου για παράδειγμα να μπουσουλήσει. Αναφερόμαστε για παιδιά που ιατρικά έχουν πιθανότητες να παρουσιάσουν κάποια προβλήματα. Πρώιμη παρέμβαση;Η πρώιμη παρέμβαση είναι η φυσιοθεραπεία που γίνεται σε ηλικίες 0-3 χρονών, όταν ο νευρολόγος διαπιστώσει ότι κάτι δεν πάει πολύ καλά, αλλά δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι θα υπάρξει στο μέλλον κάποιο πρόβλημα. Η πρώιμη παρέμβαση, δηλαδή, δεν έχει διάγνωση, προσπαθεί να προλάβει το όποιο πρόβλημα θα μπορούσε να παρουσιαστεί σε συνάρτηση με το ιστορικό του παιδιού. Παιδιά υψηλού κινδύνου μπορεί να είναι εκείνα που γεννήθηκαν με πολύ δύσκολο τοκετό ή παρουσίασαν ευρήματα σε έναν υπέρηχο εγκεφάλου ή ορισμένα πρόωρα που έκαναν εγκεφαλική αιμορραγία υψηλού βαθμού. Οι διαγνώσεις συνήθως γίνονται γύρω στα 2 έτη. Μέχρι τότε δεν υπάρχει βεβαιότητα για την εξέλιξη μιας πάθησης.Τι μπορεί να προλάβει η πρώιμη παρέμβαση;Αρκετά. Ένα παράδειγμα είναι μια πιθανή συρρίκνωση των μυών στα πόδια, στα χέρια, στον λαιμό, που θα είχε ολέθριες συνέπειες για την κίνηση του παιδιού. Πιο συγκεκριμένα, το να κάτσει ένα παιδί κανονικά στους 8 μήνες αντί για τους 6 δεν είναι πρόβλημα. Το να καθίσει όμως στους 12, εφόσον υπάρχει ιστορικό βέβαια, μπορεί να καταστεί προβληματικό, διότι θα καθυστερήσει και την υπόλοιπη ανάπτυξη και το παιδί θα μείνει πολύ πίσω σε σχέση με τα συνομήλικά του. Στην πρώιμη παρέμβαση είναι σημαντικό να κερδίζουμε χρόνο. Υπάρχουν παιδιά με παρεμφερές ιστορικό που πήγαν καλά, σχεδόν τέλεια, με την πρώιμη παρέμβαση, και άλλα που δεν έκαναν και παρουσίασαν κινητικό πρόβλημα. Ποιος ο ρόλος των γονιών;Όσον αφορά την πρώιμη παρέμβαση είναι πολύ σημαντικός και καταλυτικός. Το να ακολουθείται φυσιοθεραπεία 1-2 την εβδομάδα δεν έχει νόημα. Νόημα έχει να ακολουθείται ένα πρόγραμμα καθημερινά και με συνέπεια. Αυτό συμβαίνει αν ο γονιός είναι μέσα στη θεραπεία και μαθαίνει όλες τις κινήσεις που πρέπει να κάνει στο παιδί. Άρα ο ρόλος και η εκπαίδευση του γονιού σε όλη τη διαδικασία είναι σημαντικός. Πως μπορεί ο γονιός να συνεισφέρει στη διαδικασία από το σπίτι;Το παιχνίδι είναι το Α και το Ω στην κινητική ανάπτυξη. Όλα τα αισθητηριακά ερεθίσματα που θα λάβει ένα παιδί μέχρι 6 μηνών θα το βοηθήσουν να αναπτύξει τις αισθήσεις του και αυτό θα οδηγήσει στην καλύτερη κίνηση μακροπρόθεσμα. Τα οπτικά, τα ακουστικά ερεθίσματα, τα ερεθίσματα ισορροπίας – το να έχεις ένα παιδί στην αγκαλιά σου και να το περπατάς στο σπίτι ή να το κουνάς πάνω κάτω ή να το χορεύεις, διεγείρει την αίσθηση της ισορροπίας – όλα είναι χρήσιμα. Το να βάζεις το μωρό μπρούμυτα – πάντα με επίβλεψη – και να του μιλάς ταυτόχρονα, κάνει τεράστια διαφορά για τη μελλοντική του κίνηση. Μέχρι εκείνη την ηλικία το να βομβαρδίσεις ένα παιδί με αισθητηριακά ερεθίσματα παιχνιδιών, καθώς και η αλληλεπίδραση γονέα-μωρού είναι ό,τι καλύτερο. Μετά τους 6 μήνες αρχίζει η εξερεύνηση. Εδώ χρειάζονται παιχνίδια που θα το βοηθήσουν να εξερευνήσει το περιβάλλον μόνο του. Δεν είναι ανάγκη να ξοδέψετε πολλά χρήματα. Ένα ύφασμα που θα τραβάει, ένα χαρτί που θα τσαλακώνει, μια κατσαρόλα που θα χτυπάει, κάτι που θα ζουπάει, δίνουν πολλές πληροφορίες στο αισθητηριακό σύστημα ενός μωρού. Βάλτε λοιπόν το μωρό σας να εξερευνήσει. Σε λίγους μήνες θα αρχίσει το στάδιο της δημιουργικότητας (12 μηνών και άνω) που δεν τελειώνει ποτέ. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να αποταθείτε στο κέντρο μας. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 22 263214