Εάν το παιδί σας παρουσιάζει μεγάλη απόκλιση των πιο κάτω γλωσσικών σταδίων για την ηλικία του καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε έναν λογοθεραπευτή, για να ελεγχθεί η γλωσσική του ανάπτυξη.
1ο Έτος Από τo κλάμα στην πρώτη λέξεις
- Παράγει ήχους ευχαρίστησης
- Αντιδρά στους ήχους και γυρίζει το κεφάλι προς την πηγή του ήχου (μετά τον 6ο μήνα)
- Δείχνει αντικείμενα που θέλει να του δώσουμε
- Εμφάνιση πρώτων λέξεων, εκφραστικό λεξιλόγιο 1-3 λέξεις (πλησιάζοντας τους 12 μήνες)
1-2 Ετών Χρήση πρώτων λέξεων
- Ανταποκρίνεται στο όνομά του
- Κατανοεί οικεία αντικείμενα όταν τα ονομάζουμε
Κατανοεί και εκτελεί απλές οδηγίες (φέρε μου το ποτήρι, δώσε το κουτάλι στον μπαμπά..) - Πλησιάζοντας τα 2 έτη έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο άνω των 300 λέξεων
- Πλησιάζοντας τα 2 έτη έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-100 λέξεων
- Αναγνωρίζει τα μέρη του σώματος ( χεράκια, ποδαράκια, ματάκια, αυτάκια) στο σώμα του ή στο σώμα μια κούκλας
2-3 Ετών Συνδυασμός λέξεων σε φράση – Απόκτηση βασικών συντακτικών δομών
- Κατανοεί και εκτελεί προτάσεις σύνθετης δομής (βάλε το ποτήρι πάνω στο τραπέζι) χωρίς άλλη βοήθεια από νεύματα ή χειρονομίες
- Λέει το όνομά του
- Χρησιμοποιεί απλές ολοκληρωμένες προτάσεις (Μαμά πάμε βόλτα…)
- Απαντά σε απλές ερωτήσεις και ονομάζει αντικείμενα (όχι απαραίτητα με καθαρή άρθρωση)
- Κάνει ερωτήσεις με 2-3 λέξεις ( Τι είναι αυτό;)
- Χρησιμοποιεί σωστά τις προσωπικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ, αυτόν…)
- Ακούει με ευχαρίστηση ποιηματάκια / τραγουδάκια ( όπως ‘αχ κουνελάκι’…)
- Επιδίδεται σε συμβολικό και αναπαραστατικό παιχνίδι (κουκλόσπιτο, γκαράζ…)
- Αντιλαμβάνεται 500 – 900 λέξεις
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-250 λέξεις
3-4 Ετών Ραγδαία αύξηση λεξιλογίου
- Διατυπώνει συχνά ερωτήσεις (ποιος, τι, γιατί, που…)
- Καταλαβαίνει αντίθετες έννοιες
- Μετράει ως το 10
- Χρησιμοποιεί προτάσεις με 4-6 λέξεις
- Καταλαβαίνει 1200-2000 λέξεις
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 800-1500 λέξεις
- Χρησιμοποιεί σωστά τον πληθυντικό αριθμό (σε όλες τις πτώσεις)
- Συνεργάζεται/παίζει με τα άλλα παιδιά
- Αφηγείται απλά και πρόσφατα γεγονότα
4-5 Ετών Ολοκλήρωση του φωνολογικού συστήματος – τελειοποίηση εκφραστικού λόγου
- Η άρθρωσή του είναι ευκρινής (καταληπτός σε τρίτους)
- Αναγνωρίζει 3 βασικά χρώματα
- Γνωρίζει το ονοματεπώνυμό του και την ηλικία του
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 900-2000 λέξεις
- Προσέχει τους άλλους όταν του μιλούν
- Σωστή χρήση γραμματικών κανόνων
- Περιγράφει τη μέρα του στο σχολείο
- Μπορεί να αναδιηγηθεί ιστορίες/παραμύθια που άκουσε
- Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις 4-8 λέξεις
- Συμμετέχει σε δραστηριότητες-ομαδικές συζητήσεις στον παιδικό σταθμό
5-6 Ετών Κατάκτηση σχολικής ετοιμότητας
- Καταλαβαίνει περίπου 12000 λέξεις
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 1500-3000 λέξεις
- Λέει όλα τα σύμφωνα με καθαρή άρθρωση
- Χρησιμοποιεί σωστά τους ρηματικούς χρόνους (παρόν-παρελθόν-μέλλον) όταν μιλά
- Μπορεί να σχεδιάσει (από αντιγραφή) σχήματα, σύμβολα, γράμματα ή το όνομά του
- Μπορεί να κατηγοριοποιήσει έννοιες αντικειμένων (μήλο είναι φρούτο, ο σκύλος είναι ζώο…)
- Γνωρίζει τα χρώματα και σχήματα
- Γνωρίζει τις μέρες της εβδομάδας
- Απολαμβάνει ανέκδοτα, γλωσσοδέτες και άλλα γλωσσικά παιχνίδια
- Αφηγείται με επάρκεια γεγονότα της προσωπικής του ζωής
- Μετράει μέχρι το 30
- Ολοκληρώνει τις εργασίες που του ανατίθενται
- Επικοινωνεί εξίσου καλά με συνομήλικους και ενήλικες
- Συμμετέχει σε δραστηριότητες- ομαδικές συζητήσεις στο νηπιαγωγείο