Οδηγός γλωσσικής ανάπτυξης

2 Φεβρουαρίου, 2025

Εάν το παιδί σας παρουσιάζει μεγάλη απόκλιση των πιο κάτω γλωσσικών σταδίων για την ηλικία του καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε έναν λογοθεραπευτή, για να ελεγχθεί η γλωσσική του ανάπτυξη.

1ο Έτος Από τo κλάμα στην πρώτη λέξεις

  • Παράγει ήχους ευχαρίστησης
  • Αντιδρά στους ήχους και γυρίζει το κεφάλι προς την πηγή του ήχου (μετά τον 6ο μήνα)
  • Δείχνει αντικείμενα που θέλει να του δώσουμε
  • Εμφάνιση πρώτων λέξεων, εκφραστικό λεξιλόγιο 1-3 λέξεις (πλησιάζοντας τους 12 μήνες)

1-2 Ετών Χρήση πρώτων λέξεων

  • Ανταποκρίνεται στο όνομά του
  • Κατανοεί οικεία αντικείμενα όταν τα ονομάζουμε
    Κατανοεί και εκτελεί απλές οδηγίες (φέρε μου το ποτήρι, δώσε το κουτάλι στον μπαμπά..)
  • Πλησιάζοντας τα 2 έτη έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο άνω των 300 λέξεων
  • Πλησιάζοντας τα 2 έτη έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-100 λέξεων
  • Αναγνωρίζει τα μέρη του σώματος ( χεράκια, ποδαράκια, ματάκια, αυτάκια) στο σώμα του ή στο σώμα μια κούκλας

2-3 Ετών Συνδυασμός λέξεων σε φράση – Απόκτηση βασικών συντακτικών δομών

  • Κατανοεί και εκτελεί προτάσεις σύνθετης δομής (βάλε το ποτήρι πάνω στο τραπέζι) χωρίς άλλη βοήθεια από νεύματα ή χειρονομίες
  • Λέει το όνομά του
  • Χρησιμοποιεί απλές ολοκληρωμένες προτάσεις (Μαμά πάμε βόλτα…)
  • Απαντά σε απλές ερωτήσεις και ονομάζει αντικείμενα (όχι απαραίτητα με καθαρή άρθρωση)
  • Κάνει ερωτήσεις με 2-3 λέξεις ( Τι είναι αυτό;)
  • Χρησιμοποιεί σωστά τις προσωπικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ, αυτόν…)
  • Ακούει με ευχαρίστηση ποιηματάκια / τραγουδάκια ( όπως ‘αχ κουνελάκι’…)
  • Επιδίδεται σε συμβολικό και αναπαραστατικό παιχνίδι (κουκλόσπιτο, γκαράζ…)
  • Αντιλαμβάνεται 500 – 900 λέξεις
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-250 λέξεις

3-4 Ετών Ραγδαία αύξηση λεξιλογίου

  • Διατυπώνει συχνά ερωτήσεις (ποιος, τι, γιατί, που…)
  • Καταλαβαίνει αντίθετες έννοιες
  • Μετράει ως το 10
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με 4-6 λέξεις
  • Καταλαβαίνει 1200-2000 λέξεις
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 800-1500 λέξεις
  • Χρησιμοποιεί σωστά τον πληθυντικό αριθμό (σε όλες τις πτώσεις)
  • Συνεργάζεται/παίζει με τα άλλα παιδιά
  • Αφηγείται απλά και πρόσφατα γεγονότα

4-5 Ετών Ολοκλήρωση του φωνολογικού συστήματος – τελειοποίηση εκφραστικού λόγου

  • Η άρθρωσή του είναι ευκρινής (καταληπτός σε τρίτους)
  • Αναγνωρίζει 3 βασικά χρώματα
  • Γνωρίζει το ονοματεπώνυμό του και την ηλικία του
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 900-2000 λέξεις
  • Προσέχει τους άλλους όταν του μιλούν
  • Σωστή χρήση γραμματικών κανόνων
  • Περιγράφει τη μέρα του στο σχολείο
  • Μπορεί να αναδιηγηθεί ιστορίες/παραμύθια που άκουσε
  • Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις 4-8 λέξεις
  • Συμμετέχει σε δραστηριότητες-ομαδικές συζητήσεις στον παιδικό σταθμό

5-6 Ετών Κατάκτηση σχολικής ετοιμότητας

  • Καταλαβαίνει περίπου 12000 λέξεις
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 1500-3000 λέξεις
  • Λέει όλα τα σύμφωνα με καθαρή άρθρωση
  • Χρησιμοποιεί σωστά τους ρηματικούς χρόνους (παρόν-παρελθόν-μέλλον) όταν μιλά
  • Μπορεί να σχεδιάσει (από αντιγραφή) σχήματα, σύμβολα, γράμματα ή το όνομά του
  • Μπορεί να κατηγοριοποιήσει έννοιες αντικειμένων (μήλο είναι φρούτο, ο σκύλος είναι ζώο…)
  • Γνωρίζει τα χρώματα και σχήματα
  • Γνωρίζει τις μέρες της εβδομάδας
  • Απολαμβάνει ανέκδοτα, γλωσσοδέτες και άλλα γλωσσικά παιχνίδια
  • Αφηγείται με επάρκεια γεγονότα της προσωπικής του ζωής
  • Μετράει μέχρι το 30
  • Ολοκληρώνει τις εργασίες που του ανατίθενται
  • Επικοινωνεί εξίσου καλά με συνομήλικους και ενήλικες
  • Συμμετέχει σε δραστηριότητες- ομαδικές συζητήσεις στο νηπιαγωγείο

Διαβάστε Eπίσης