Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή. Τα κύρια χαρακτηριστικά είναι η διάσπαση προσοχής, η υπερκινητικότητα και η παραρμητικότητα. Η διαχείριση της ΔΕΠΥ απαιτεί μια ολιστική προσέγγιση, όπου η συντονισμένη συνεργασία μιας διεπαγγελματικής ομάδας είναι απαραίτητη. Εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, ψυχολόγοι, παιδοψυχίατροι και διατροφολόγοι συνεργάζονται για να καλύψουν διαφορετικές πτυχές της διαταραχής και να υποστηρίξουν την ανάπτυξη του παιδιού.

 

  1. Ο ρόλος του Εργοθεραπευτή

Ο εργοθεραπευτής βοηθά το παιδί να αναπτύξει δεξιότητες που χρειάζονται στην καθημερινή του ζωή και στην ακαδημαϊκή του πρόοδο. Κάποιες από τις παρεμβάσεις του περιλαμβάνουν:

  • Οργάνωση και διαχείριση χρόνου: Εργάζεται με το παιδί για να αναπτύξει στρατηγικές διαχείρισης χρόνου και οργάνωσης καθημερινών δραστηριοτήτων.
  • Διαχείριση αισθητηριακών ερεθισμάτων: Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ παρουσιάζουν υπερ- ή υποευαισθησία σε αισθητηριακά ερεθίσματα. Ο εργοθεραπευτής βοηθά στην διαχείρηση των αισθητηριακών πληροφοριών και στη μείωση της υπερδιέγερσης.
  • Βελτίωση προσοχής και συγκέντρωσης: Μέσα από στοχευμένες ασκήσεις, το παιδί μαθαίνει να βελτιώνει την ικανότητα συγκέντρωσης στις καθημερινές δραστηριότητες ζωής στο σπίτι και στο σχολείο και αναπτύσει στρατηγικές αντιμετώπισης της διάσπασης προσοχής.

 

  1. Ο ρόλος του Λογοθεραπευτή

Ο λογοθεραπευτής βοηθά στη βελτίωση των επικοινωνιακών και γλωσσικών δεξιοτήτων του παιδιού. Κάποια παιδιά με ΔΕΠΥ αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην επικοινωνία, όπως:

  • Βελτίωση της ακουστικής κατανόησης: Ο λογοθεραπευτής εργάζεται στην ενίσχυση της ικανότητας του παιδιού να ακούει και να κατανοεί οδηγίες και πληροφορίες.
  • Οργάνωση λόγου και σκέψης: Τα παιδιά με ΔΕΠΥ μπορεί να δυσκολεύονται να οργανώσουν τις σκέψεις τους και να τις εκφράζουν. Ο λογοθεραπευτής βοηθά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για να δομούν καλύτερα τις προτάσεις και τις ιδέες τους σε προφορικό και γραπτό λόγο.
  • Κοινωνικές δεξιότητες: Δουλεύει μαζί με το παιδί για την ανάπτυξη κατάλληλων κοινωνικών δεξιοτήτων, όπως η εναλλαγή συζήτησης και η κατανόηση των μη λεκτικών σημάτων.

 

  1. Ο ρόλος του Ψυχολόγου

Ο ψυχολόγος προσφέρει ψυχολογική υποστήριξη και θεραπεία για να διαχειριστεί τα συναισθηματικά και συμπεριφορικά ζητήματα που σχετίζονται με τη ΔΕΠΥ. Ειδικότερα:

  • Διάγνωση και αξιολόγηση: Μέσω εξειδικευμένων ψυχομετρικών εργαλείων και κλινικών συνεντεύξεων, αξιολογεί τις γνωστικές λειτουργίες, την προσοχή, τη συμπεριφορά, καθώς και τα συναισθηματικά θέματα που μπορεί να συνυπάρχουν.
  • Συμπεριφορική θεραπεία: Εφαρμόζει θεραπείες όπως η Γνωσιακή-Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT) για να βοηθήσει το παιδί να αναγνωρίζει και να διαχειρίζεται τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά του.
  • Διαχείριση άγχους και αυτοεκτίμησης: Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ αντιμετωπίζουν χαμηλή αυτοεκτίμηση ή άγχος λόγω των δυσκολιών τους στο σχολείο και στις κοινωνικές τους σχέσεις. Ο ψυχολόγος τα υποστηρίζει να αναπτύξουν υγιείς στρατηγικές αντιμετώπισης.
  • Υποστήριξη γονέων: Παρέχει συμβουλευτική στους γονείς, ώστε να κατανοήσουν καλύτερα τη ΔΕΠΥ και να υιοθετήσουν αποτελεσματικές στρατηγικές για τη διαχείριση της συμπεριφοράς του παιδιού στο σπίτι.

 

  1. Ο ρόλος του Παιδοψυχιάτρου

Ο παιδοψυχίατρος παίζει καθοριστικό ρόλο στη διάγνωση και τη διαχείριση της ΔΕΠΥ, ειδικά όταν η φαρμακευτική αγωγή θεωρείται απαραίτητη. Ειδικότερα:

  • Διάγνωση και αξιολόγηση: Παρέχει τη διάγνωση της ΔΕΠΥ μέσω κλινικής αξιολόγησης, λαμβάνοντας υπόψη τα συμπτώματα υπερκινητικότητας, έλλειψης προσοχής και παρορμητικότητας.
  • Φαρμακευτική αγωγή: Ο παιδοψυχίατρος μπορεί να προτείνει φαρμακευτική αγωγή, όπως διεγερτικά ή μη διεγερτικά φάρμακα, για να βοηθήσει στη διαχείριση των συμπτωμάτων της ΔΕΠΥ.
  • Παρακολούθηση και συμβουλευτική: Παρακολουθεί την πρόοδο του παιδιού και την αντίδραση στη φαρμακευτική αγωγή, ενώ προσφέρει συμβουλευτική τόσο στο παιδί όσο και στην οικογένεια.

 

  1. Ο ρόλος του Διατροφολόγου

Η διατροφή μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά και τη συγκέντρωση των παιδιών με ΔΕΠΥ. Ο διατροφολόγος:

  • Διατροφική αξιολόγηση: Εξετάζει τη διατροφή του παιδιού για να εντοπίσει πιθανές ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά, όπως τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, τα οποία τη σωστή εγκεφαλική λειτουργία.
  • Πρόγραμμα διατροφής: Δημιουργεί εξατομικευμένο πρόγραμμα διατροφής που περιλαμβάνει τροφές πλούσιες σε βιταμίνες και μέταλλα, τα οποία μπορεί να βελτιώσουν την προσοχή και τη διάθεση του παιδιού.
  • Διαχείριση τροφικών ευαισθησιών: Παιδιά με ΔΕΠΥ μπορεί να έχουν τροφικές ευαισθησίες ή αλλεργίες που επηρεάζουν τη συμπεριφορά τους, και ο διατροφολόγος μπορεί να εντοπίσει και να διαχειριστεί αυτές τις ευαισθησίες.

 

Η Σημασία της Συνεργασίας

Η διεπαγγελματική συνεργασία είναι ουσιαστική για την υποστήριξη παιδιών με ΔΕΠΥ. Καθένας από τους ειδικούς συνεισφέρει με τη δική του γνώση και εμπειρία, επιτρέποντας μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που καλύπτει τις πολλές και ποικίλες ανάγκες του παιδιού. Με αυτή την ολιστική προσέγγιση, τα παιδιά με ΔΕΠΥ μπορούν να ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή τους, να αναπτύξουν στρατηγικές συγκέντρωσης και να βελτιώσουν την κοινωνική τους ένταξη και ακαδημαϊκή επίδοση.

 

Για περισσότερες πληροφορίες, καλέστε μας στο 22263214 ή 94048080.

 

Πολυδύναμο Κέντρο Λόγου και Ευφυϊας