1. Αναφερόμαστε σε tantrum όταν η   συμπεριφοριστική κρίση  οφείλεται  σε επιθυμίες ή εμμονές του παιδιού που δεν ικανοποιούνται. Αυτή  μπορεί να εκδηλωθεί με :αναστάτωση ,εφίδρωση ,αλλαγή στον ρυθμό αναπνοής, κοκκίνισμα στο πρόσωπο, φωνές ή χτυπήματα . Μπορεί ελεγχόμενα να αυτοτραυματιστεί ή να κτυπήσει και άλλους. Εάν ικανοποιηθεί η επιθυμία του τότε ή συμπεριφοριστική κρίση κανονικά σταματάει. Συμβαίνει όταν υπάρχουν δυσκολίες στην ματαίωση , στις μεταβάσεις . Όταν δεν γίνεται αυτό ακριβώς που θέλει ή αποζητά το παιδί αντικείμενο ή τροφή , προορισμός ή δραστηριότητα.
  2. Αισθητηριακό meltdown. Οφείλεται σε αισθητηριακή υπερδιέγερση . Μπορεί να εκδηλωθεί με αναστάτωση ,εφίδρωση ,αλλαγή στον ρυθμό αναπνοής, κοκκίνισμα στο πρόσωπο, φωνές ή χτυπήματα προς τον εαυτό ή άλλους ή σε αντικείμενα. Εσωτερικοί λόγοι: Πείνα ,δίψα , ενόχλησης ή πόνου σωματικού π.χ. ακόμα και ένας μικρός πόνος στην κοιλιά ,πονόλαιμος , μια μύτη που τρέχει , αναπνευστική συμφόρηση ,έλλειψη ύπνου. Επίσης μπορεί και αλλαγές στην θερμοκρασία και προβλήματα του ενδοδεκτικού συστήματος του παιδιού. Εξωτερικοί λόγοι: Οπτική , ακουστική ή οσφρητική-γευστική  υπερδιέγερση ή γενικά αισθητηριακή υπερδιέγερση από το περιβάλλον του. Μεταβάσεις ακόμα και ασήμαντες πολύ μικρές για να τις παρατηρήσουμε εμείς σε πρόσωπα ,αντικείμενα ,αλλαγή χώρου ,αλλαγή δραστηριότητας πολυκοσμία.

Φυσικά οποιαδήποτε συμπεριφοριστική  έκρηξη μπορεί να ξεκινήσει και συμπεριφοριστικά tantrum και μετά να καταλήξει και σε υπερδιέγερση και meltdown.

Αισθητηριακή υπερτροφοδότηση.

Εάν γνωρίζουμε την αιτία της υπερδιέγερσης ή υπερβολικής αισθητηριακής εισροής προσπαθούμε να την απομακρύνουμε από το παιδί ή αντίστροφα το παιδί από αυτή : πολύ φασαρία ή βουή , ακουστικά ερεθίσματα έντονα οπτικά ,οσφρητικά ερεθίσματα, απτικά ερεθίσματα ,κινητικές εμπειρίες που  υπερδιεγείρουν

Με πολλή παρατήρηση σωστή αξιολόγηση ,ενσυναίσθηση,γνώσεις αλλά και βοήθεια από τους εργοθεραπευτές  πρέπει εντέλει να καταλήγουμε στις αιτίες των κρίσεων .Εάν αυτές είναι θέμα συμπεριφοράς ή αισθητηριακής υπερφόρτισης. Με την σωστή εργοθεραπευτική προσέγγιση πρέπει να γινόμαστε προμηθείς και όχι επιμηθείς και να προλαβαίνουμε αντί να τρέχουμε πίσω από ανεπιθύμητες καταστάσεις.

Nα θυμάστε ένα:«Ένα αισθητηριακά ρυθμισμένο παιδί είναι ένα ευτυχισμένo παιδί».

 

Γράφει η ομάδα εργοθεραπείας του ΠΚΛΕ