* Γράφει η Νικολίνα Χουρδάκη & η Δανιέλλα Δανιήλ (Λοθεραπεύτριες)

Γνωρίζοντας ότι η Διγλωσσία είναι μια αναπόφευκτη και παράλληλα ωφέλιμη κατάσταση, για την ομαλή της εξέλιξη χρειάζεται εξάσκηση με φυσικό και συστηματικό τρόπο.

  • Ο κάθε γονιός επικοινωνεί με το παιδί στην δική του μητρική γλώσσα.
  • Όταν οι γονείς μιλούν μεταξύ τους και κατέχουν διαφορετική μητρική γλώσσα, καλό θα είναι να επικοινωνούν στη μία από αυτές κατά την συζήτηση.

Τα Δίγλωσσα παιδιά κλειδώνουν πάνω σε δύο γλώσσες, αυτές των γονέων τους από πολύ νωρίς και τις κατακτούν ως ξεχωριστά συστήματα.

  • Οι Γονείς μπορούν να επιλέξουν σταθερές ώρες μέσα στην μέρα, που θα μιλούν όλοι μαζί είτε την μία, είτε την άλλη γλώσσα (π.χ. Το πρωί τη μια, το βράδυ την άλλη). Ωστόσο, η συστηματικότητα και η σταθερότητα σε αυτές τις περιπτώσεις είναι απαραίτητη.
  • Μπορεί να οριστεί μια γλώσσα για κάθε μέρος. Μια γλώσσα στο σχολείο, μια γλώσσα στο σπίτι, κλπ.
  • Διαβάστε παραμύθια και προτρέψτε το παιδί σας να συμμετάσχει σε αυτά, κάνοντάς του ερωτήσεις, αρχικά κλειστού και μετέπειτα ανοιχτού τύπου.
  • Παίξετε γλωσσικά παιχνίδια, δώστε στο παιδί την ευκαιρία να εξασκηθεί καθημερινά ταυτόχρονα στις γλωσσικές απαιτήσεις της καθεμιάς και να είναι περήφανο για την πρόοδο του σε αυτές.
  • Πηγαίνετε με το παιδί σας σε Δημόσιους Χώρους, όπου θα ακούσει και άλλους ανθρώπους να μιλούν την δεύτερη γλώσσα (π.χ. χορωδίες, θέατρο, σινεμά, παιδική χαρά, κλπ).
  • Ακούστε και τραγουδήστε μαζί με το παιδί σας τραγουδάκια και νανουρίσματα στη δεύτερη γλώσσα.
  • Αφηγηθείτε μαζί του τις δραστηριότητες που έγιναν κατά τη διάρκεια της μέρας. Τι έκανε στο σχολείο, στην παιδική χαρά, στην γιαγιά και γενικά σε όποιο χώρο επισκέφτηκε. Αν το παιδί αφηγείται στην πρώτη γλώσσα, επαναλάβετε τις λέξεις – προτάσεις στην δεύτερη γλώσσα.
  • Σιγουρευτείτε ότι το παιδί γνωρίζει τα ονόματα και των δύο γλωσσών που χρησιμοποιεί και ότι ξέρει ποιο αντιστοιχεί στην κάθε μια.